En blog giver dine brugere/kunder relevant indhold, og på denne måde skabes en stærkere relation til både eksisterende eller nye ambassadører eller kunder.
Det handler i høj grad om at skaffe trafik til din virksomheds hjemmeside, ligesom det er en måde at nå ud til en større målgruppe end du normalt når med opdateringer på de sociale medier. Fordelen ved at have en blog på din virksomhedsside er, at du leder trafikken over på din egen hjemmeside og dermed tættere på de produkter, ydelser eller idéer, du gerne vil sælge. Det kan være en god ide at tilbyde dine blogindlæg eller artikler til et onlinemedie eller en organisation med et større publikum, der matcher din målgruppe.
En anden god grund til at oprette en blog er, at bloggen kan blive en del af din kommunikationsstrategi med de sociale medier og nyhedsbrevet. En stor del af virksomhedskommunikationen i dag handler om, hvordan man kan få forskellige kommunikationskanaler til at smelte sammen og sende et ensartet signal.
Hver gang du har noget nyt på bloggen, har du også godt indhold at lægge på de sociale medier og i dit nyhedsbrev. Det giver mere trafik at blogge og dermed flere læsere og potentielt set også flere kunder. Ved eksempelvis at blogge på Linkedin kommer du direkte ud i dit professionelle netværk med indlægget og får på denne måde taletid på en faglig platform.
Det er afgørende at du får opbygget dit eget publikum, eksempelvis med et nyhedsbrev, så du kan sikre, at bloggen bliver læst. Ved regelmæssigt at tilføje nyt indhold til din blog, kan du hurtigt tiltrække og opbygge en fast skare af læsere, der interesserer sig for de emner, du skriver om.
Det er en god ide at have et mål for hvad bloggen skal bidrage til. På den måde kan du komme lidt tættere på hvad du vil med bloggen for hvert blogindlæg der laves. Det kan være en udfordring at lokke folk over til bloggen og væk fra eksempelvis de sociale medier, men med en interessant og velskrevet blog kan du tale fokuseret og målrettet til dine følgere og/eller endda kunder. En blog stiller andre krav til ens evne til at skrive, formidle og fastholde brugernes opmærksomhed, end en kort opdatering på sociale netværk gør. Det er derfor afgørende at du tager dig tid til at skrive et længere og formidlende indlæg, der kan give dine kunder konkrete redskaber, merværdi, nyhedsværdi eller gode råd.
Det kan være en god ide at lave mål for frekvens, såsom tre indlæg om ugen eller to om måneden, samt mål for antal læsere og tid, de opholder sig på siden. Google Analytics er et godt og gratis redskab til at få fat i netop denne kundedata. Du kan også måle hvor mange nye kunder bloggen giver, ved at spørge nye kunder om, hvor de har hørt om virksomhedens produkt og yderlser. På denne måde kan man måle om bloggen bidrager til forretningen.